Black Friday sekoitti pään- mummi lähti Wall Streetille

Niinhän siinä kävi, että tuli Musta Perjantai.

Nordnetin tarjous käydä kauppaa USA:n osakemarkkinoilla tänään 27.11. ilman välityspalkkiota rupesi kuiskuttelemaan korvaani eikä jättänyt rauhaan. Päässäni pyöri Se katu, jossa raha ei koskaan nuku. Mielikuvat niljakkaista pörssimeklareista ja täysin moraalittomasta maailmasta, joiden syntymiseen Leonardo DiCapriolla ja The Wolf Of Wall Streetillä oli merkittävä osuus, pyörivät mielessäni. Mutta edes 500 ala-arvoista fuck-sanaakaan ei onnistunut hillitsemään pörssikuumeeni nousua. Olin menetetty dollarinkuvat likinäköisissä silmissäni.

Tarkoituksena on sijoittaa 2000 euroa kahteen eri yhtiöön, koska siihen on juuri ja juuri varaa. Ensimmäisen amerikan sijoituksen valinta taitaa olla kuitenkin harvinaisen vaikea rasti. Markkinoilla on pilvin pimein laadukkaita, arvostettuja, ylihinnoiteltuja, raketteja, osakearistokraatteja, pieniä ja suuria, brändejä, kaikkea mahdollista. Selailin jo viime viikolla yhtiölistoja loputtomiin, kahlailin Sharevillen keskusteluja, luin Inderesit ja Sijoittaja.fi:t enkä kuitenkaan osannut päättää, mihin rahani laittaisin. Toinen tuntui aina paremmalta sijoituskohteelta kuin ensimmäinen, mutta huonommalta kuin kolmas. Ja niin edelleen.

Tähän asti sijoitusstrategiani on ollut suosia lähinnä kotimaisia kasvuyrityksiä, joilla on potentiaalia tulevaisuudessa ja joilla voi katsoa olevan hyötyä megatrendeistä. Koska valinta on aina hankala enkä halua poiketa liikaa omasta linjastani, päätin nyt loppujen lopuksi pitäytyä myös USA:n yhtiöissä vastaavilla aloilla tai ainakin sinne päin. Jokin valintahan se on tehtävä.

Muutaman päivän haparoin ja etsin kuumeisesti tietoa ja muutamia kiinnostavia yrityksiä rupesi jäämään haaviin. Käytin hyväkseni Sijoittaja.fi-sivuja ja netistä löytyviä artikkeleita sekä arviointeja kyseisistä yrityksistä, myös youtubesta. Halusin vähintään tietää, mitä yritykset itseasiassa myyvät ja mistä niiden toiminnassa on kysymys. Olen huomannut, että ei ole ollenkaan helppo edes tajuta monien teknologia-alalla toimivien yritysten toimintaa tai sen logiikkaa tai ylipäätään osata selittää selkokielellä edes itselleen, mitä nämä yritykset oikeastaan tekevät. Vasta sen jälkeen, kun perusasiat ovat selvinneet kannattaa lähteä sijoittamaan. Niinpä tutustuin tarkemmin seuraaviin kolmeen yhtiöön:

Käteisen rahan käyttö vähenee jatkuvasti ja online- sekä mobiili- ja verkkomaksaminen puolestaan yleistyvät. n. 80 Mrd dollarin arvoinen Square toimii fintech-sektorilla erikoistuneena maksujen käsittelyyn. Tällä alalla toimivat mm. luottokorttien jättifirmat kuten Visa, Mastercard ja American Express. Luotto- ja pankkikorttien rinnalle on tullut myös muita maksun käsittelylaitteita. Näitä ovat mm. kännyköiden sovellukset, Google Pay, Apple Pay, Mobile Pay ja Siirto. Perinteiselle pankkisektorille tämä merkitsee sitä, että ne joutuvat tekemään entistä enemmän kehitystyötä pysyäkseen uusien haastajien vauhdissa – jotka ovat melkoisesti edellä sekä teknologian hyödyntämisessä että digitaalisessa osaamisessa.

Square, kuten myös esimerkiksi tutumpi PayPal ja Global Payments edustavat yhtiöitä, jotka eivät ole pankkeja mutta eivät myöskään luottoyhtiöitä. Square edustaa tällä hetkellä yhtä fintech-alan kärkiyhtiötä ja sen valttina on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka korvaavat esimerkiksi yritysten koko kassajärjestelmän. Maksaminen on yhä enemmän siirtymässä verkkoon ja näin korona-aikana se on yleistynyt nopeammin kuin se olisi normaalitilanteessa tapahtunut. Tämä on vaikuttanut Squaren kasvuun positiivisesti. Salkunrakentaja kuvaa Squaren logiikkaa hyvin: ”__on kasvanut ekosysteemiksi, joka tarjoaa pienyrityksille työkalut kitkattomaan maksuliikenteeseen, rahoitukseen ja se taitaa myös tekoälypohjaisen analytiikan. Kuluttajille se tarjoaa digitaalisen lompakon, jolla voidaan lähettää ja vastaanottaa rahaa.”

Yhtiö lanseerasi pari vuotta sitten bitcoinin ostamisen ja myymisen myös suositussa Cash App sovelluksessaan, joten sovelluksella voi siis ostaa kryptovaluuttaa. Square lähtikin kuluvan vuoden lokakuussa mukaan bitcoin-bisnekseen ja laittoi prosentin kassastaan bitcoineihin. Ennustetaan, että moni muukin yhtiö tulee jossain vaiheessa tekemään saman liikkeen. Sepä jää nähtäväksi, voi mennä suuntaan tai sitten aivan toiseen, mutta todennäköiseltähän se vaikuttanee.

Joka tapauksessa varsin mielenkiintoinen yhtiö ja mahdollinen sijoituskohde. Fyysisen rahan käyttö tulee siis vähenemään tai peräti loppumaan maailmassa, digitaalinen maksaminen yleistyy ja koko rahaliikenne siirtyy verkkoon (tavalla, jonka teknologiaa en edes yritä ymmärtää syvällisemmin). Yhtiö tähyää laajemmille markkinoille ja se on jo nyt merkittävä kilpailija PayPalille ja Shopifylle. Robin Hood -sijoittajille sitä pidetään erinomaisena kohteena: kova kasvun vaihe ja alan johtavien yhtiöiden onnistunut haastaminen, tarpeeksi vakiintunut asema, jonka johdosta toiminnan riskit ovat pienentyneet ja lisäksi potentiaalia kasvuun ja uusiin innovaatioihin (tästä esimerkkinä vasta lanseerattu Square Kitchen Display System, ravintola-alalle tarjottu alusta, jonka avulla tilauksia hoidetaan ja organisoidaan).

Toinen mielenkiintoni herättänyt yhtiö, Renewable Energy Group, sijoittuu cleantech-sektorille ja on biomassapohjaisen dieselin tuottaja, uusiutuvien kemikaalien kehittäjä ja Pohjois-Amerikan suurin biodieselin valmistaja. Minun silmissä se näyttää vastaavan aika tavalla kotimaista Nestettä, joka on myös varsin kiinnostava ja laadukas sijoituskohde. Ilmastonmuutos ja kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitteet tulevat varmasti vaikuttamaan entistä enemmän uusiutuvien polttoaineiden standardeihin ja biomassapohjaisen dieselin velvoitteen kasvuun. Siispä uskon näillä yhtiöillä olevan sanottavaa vielä pitkälle tulevaisuuteen.

REG toimii alalla, jolla katson olevan runsaasti kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa. Joe Bidenin valinta vauhdittaa ainakin USA:n ilmastopolitiikan suunnan muutosta, kun maa todennäköisesti liittyy taas takaisin Pariisin ilmastosopimukseen. Uskon, että ilmastonmuutos tullaan ottamaan vakavasti myös USA;n ympäristöpolitiikassa ja sitä myöten uusiutuvien tuotteiden merkitys tulee ilman muuta kasvamaan yhtenä keinona ilmastonmuutoksen hillinnässä. REG on siis ainakin minun arvoihini ja strategiaani varsin hyvin sopiva ehdokas, johon voisin mahdollisesti tuhatlappusen kiinnittää arvoaan kasvattamaan seuraavan 10 vuoden horisontilla.

Kolmas mielenkiinnon kohde löytyy sitten idempää. Kiinalainen täyssähköautoja valmistava Nio kiitää tällä hetkellä melkoisessa hypessä. Teslan tarinan kaikki jo tietävätkin ja se menee kaiketi edelleen omassa luokassaan markkinajohtajana. Perässä on kuitenkin kovaa vauhtia tulossa kiinalaisvalmistajat Nio, Xpeng, BYD ja Beijing Electric Vehicle Co.

Marraskuun alussa uutisoitiin, että Euroopassa myytiin syyskuussa ensimmäistä kertaa hybridi- ja sähköautoja enemmän kuin dieseleitä. Syyskuussa 2020 em. autojen osuus ensirekisteröinneistä oli 25 % ja dieselautojen osuus 24,8 %. Vielä 2012 dieselin osuus oli ollut yli 50%. Muutos on selkeä: polttomoottorit ovat vaihtumassa sähköön ja vaikka taustalla on myös monien hallitusten kannustimet sähköautoihin siirtymiseen, on muutosta tapahtunut myös ostajien asenteissa.

Kiinan valtio tukee vahvasti sähköautoteollisuutta. Korona iski voimalla autoteollisuuteen ja sitä cappia Kiina yrittää kuroa umpeen verohelpotuksilla ja muilla toimilla kuten ostajien hankintatukiaisilla. Kauppalehden mukaan Kiinan teollisuusministeriö on kertonut tukevansa ajoneuvoja, joissa voidaan hyödyntää useaan malliin ja merkkiin soveltuvia akkuja. Niolla on tässä hiukan etulyöntiasemaa, koska sen käyttämät akkupaketit ovat sopivia kaikkiin kolmeen yhtiön valmistamaan automalliin.

Se, mikä tekee Nion osakkeesta houkuttelevan kohteen on se, että yhtiö on ilmoittanut tähtäävänsä ensi vuoden aikana Euroopan markkinoille. Muualle maailmaan se aikoo rynniä vuonna 2022. Talouslehti Forbes arvioi, että kiinalaiset sähköautot voisivat tulevaisuudessa tehdä kauppansa Yhdysvalloissa ja Euroopassa varsinkin halvemmissa malleissa. Halvempien tuotantokustannusten lisäksi Kiina pitää hallussaan valtavia määriä akkuteollisuudessa ja autoteollisuudessa tarvittavia litiumia, kobalttia ja grafiittia, joten näkymät eivät ainakaan ihan heikot ole.

Yhtenä erikoisuutena Niolla on se, että se on aloittanut Kiinassa akkujen leasingpalvelun, jota se etusivullaan kutsuu nimellä ”Battery as a service” eli BaaS. Palvelu käsittää akkujen liisauksen, jossa auton omistaja maksaa kuukausivuokraa akkujen käytöstä. Nion mukaan palvelun ansiosta asiakas voi ostaa yhtiön valmistaman sähköauton ilman akkupakettia. Akkupaketti on sähköauton kallein komponentti, joten palvelun odotetaan jopa madaltavan auton hankinnan kynnystä. Niolla on Kiinassa tällä hetkellä 143 akunvaihtoasemaa, joissa käytetyn akun voi vaihtaa uuteen ja täysladattuun akkuun. Joka viikko valmistuu yksi uusi Nion akunvaihtoasema ja vuonna 2021 tavoitteena on rakentaa 300 asemaa lisää.

Unohtaa ei pidä myöskään sitä, että Kiina on maailman suurin automarkkina ja myös maailman ylivoimaisesti suurin sähköautomarkkina. Siellä myytiin vuonna 2018 lähes puoli miljoonaa sähköautoa, kun USA:ssa myytiin vastaavasti alle 130 000 kappaletta. Kyseisen vuoden lopulla kymmenen myydyimmän sähköautomallin joukossa oli seitsemän kiinalaista, joiden hinnat vaihtelivat 10 000 ja 30 000 euron välillä, kärkipaikkaa piti Tesla.

Riskejähän tässäkin on johtuen mm. Kiinan geopolitiikasta ja politiikasta yleensäkin, samoin kuin muiden maanosien autonvalmistajien halu omien markkinoidensa suojeluun. Ja mitä sitten on tulossa Kiinan ja USA:n keskinäisiin suhteisiin, kun valta USA:ssa vaihtui, jää nähtäväksi. Nion kanssa yhtä houkutteleva yhtiö on Xpeng, joka löytyy myös USA:n pörssistä.

Miksi minusta tuntuu, että nyt voisi olla hyvä momentum hypätä näiden sähköautojen kyytiin…vaikka hiukan isommallakin riskillä? Nio vai Xpeng?

Siitäpä täytynee tehdä nyt valintaa. Illalla katsotaan, mihin tuli sijoitettua…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.